Dine ledelsesopgaver før og under en trivselsmåling

Forud for jeres trivselsmåling, er det en god start, at du som leder, har forholdt dig til, hvad en trivselsmåling kan betyde for netop din afdeling.

Du skal særligt forberede dig på målingens indhold og ordlyd, så du kan hjælpe med at afklare eventuelle spørgsmål. Arbejdet med at sikre den gode relation ligger nemlig både før, under og efter målingen. 

Det er vigtigt, at du opfordrer dine medarbejdere til at deltage i målingen. Du skal hjælpe med at formidle virksomhedens mission om at forbedre trivslen på jeres arbejdsplads. Det er også vigtigt, at du selv gennemfører målingen. Dels for at være det gode eksempel, dels for at vedligeholde eller forbedre din egen trivsel. 

Ledelseskommunikation

I perioden op til målingen bør du kommunikere det strategiske formål med målingen og opfordre dine medarbejdere til at deltage. 

I perioden, hvor målingen gennemføres, bør du prioritere at være synlig, nærværende og tilgængelig for dine medarbejdere. Ligeledes bør du kommunikere, hvordan du ønsker at følge op på målingen – fx om du planlægger et afdelingsmøde eller 1:1 samtaler.

Herunder kan du downloade en række mailskabeloner, der kan inspirere dig i din skriftlige kommunikation med teamet før og under trivselsmålingen. Husk også at bringe trivselsmålingen op i din daglige dialog med medarbejderne, på møder og 1-1. 

Nederst på siden finder du en række refleksionsspørgsmål, som kan give dig selv en større afklaring inden målingen - samt en tjekliste til din dialog med medarbejderne. 

SPØRGSMÅL TIL DIG SOM LEDER

  • Hvilke erfaringer har du med trivselsmålinger i din lederrolle hidtil?
  • Hvad bliver den største udfordring og den største gevinst for jer ved at have en trivselsmåling?
  • Hvordan har tematikkerne fra de fire trivselsområder i EVI været i spil i dialogen med dine medarbejdere hidtil?
  • Hvilken fortælling ønsker du at give dine medarbejder om, hvorfor I skal have hyppige trivselsmålinger?
  • Hvordan vil du kommunikere information om trivselsmålingen og opfølgningen ud blandt dine medarbejderne?
  • Hvilke reaktioner forventer du fra medarbejderne efter målingen? Fra dine kolleger? Fra dig selv?

TJEKLISTE TIL DIN KOMMUNIKATION

  • Forklar virksomhedens hensigt med trivselsmålingen.
  • Sæt ord på dine egne intentioner med trivselsmålingen.
  • Opfordr dine medarbejdere til at deltage – dog frivilligt.
  • Gør opmærksom på, at målingen er anonym.
  • Informér medarbejderne om, at de kan komme til dig, hvis de har spørgsmål til trivselsmålingen.
  • Indkald - gerne inden målingen - til et efterfølgende opfølgningsmøde.   

Har du brug for ledersparring?

Sparring med en AS3 ledelseskonsulent er inkluderet i din virksomheds abonnement på EVI trivselsmåling.

Skriv direkte til vores trivselsrådgivning på mail Trivselsraadgiver@as3.dk - så ringer vi dig op.

send os en mail