Forstå de fire trivselskategorier
EVI består af 15 spørgsmål fordelt på fire overordnede trivselskategorier, der samlet tegner et billede af en medarbejders trivsel. Her gennemgår vi de fire kategorier og giver dig en forståelse for, hvad en lav score kan være udtryk for.
1: Mening i arbejdet
Hvad der giver mening i arbejdet er forskelligt fra individ til individ. For nogle er det vigtigt, at føle sig fagligt kompetente og dagligt bruge sine særlige kvaliteter. For andre har feedback fra kolleger, leder eller kunder stor betydning. Andre igen har brug for at opleve, at de bidrager til et større formål for afdelingen eller virksomheden.
En lav score kan være et udtryk for, at din medarbejder:
- oplever, at opgaverne ikke er i tråd med hans eller hendes faglighed og kompetencer, eller at de ikke er udfordrende nok
- ikke oplever, at opgaverne har en værdi for andre, fx kunder, kolleger eller samarbejdspartnere
- savner positiv feedback og anerkendelse fra dig som nærmeste leder, kolleger eller samarbejdspartnere
- har svært ved at se, hvordan hans eller hendes opgaver bidrager til et større eller vigtigt formål, fx den overordnede mission for virksomheden.
GODE RÅD TIL OPFØLGNINGEN
- Vær nysgerrig og undersøgende på, hvad der bidrager til mening for den enkelte medarbejder.
- Giv løbende udtryk for, hvad det er, I som team og virksomhed gør for kunderne, borgerne eller i sidste ende samfundet.
- Kommunikér, hvad formålet med den enkeltes arbejde og opgaver er.
2: Ledelse og samarbejde
Et godt samarbejde med nærmeste leder har meget stor betydning for en medarbejders trivsel. Som leder har du et vigtigt ansvar i at sikre en god kommunikation og et godt samarbejde mellem dig og dine forskellige medarbejdere.
En lav score kan være tegn på, at din medarbejder:
- savner mere eller bedre dialog og samarbejde med dig i dagligdagen.
- bliver nervøs eller føler sig utryg i dialogen med dig
- oplever, at du ikke involverer vedkommende i overvejelser og beslutninger, der påvirker hans eller hendes opgaveløsning eller rammer for arbejdet
- føler sig ignoreret eller afvist, når han eller hun giver udtryk for sine faglige meninger og/eller kommer med forslag.
GODE RÅD TIL OPFØLGNINGEN
- Vær åben og nysgerrig på din medarbejders perspektiv.
- Gør det klart, at ærlighed er en dyd, og at snakken er ufarlig for din medarbejder.
- Spørg ind til, hvad der fungerer godt og hvor, der er plads til forbedring
- Hvad kan du gøre for at styrke jeres dialog og samarbejde?
3: Organisationens værdier
Klare italesatte værdier, som har et liv i organisationen, har stor betydning for trivslen. De skaber et værdifællesskab, en forståelse af at man er sammen omkring noget større, og at alle bevæger sig i samme retning.
En lav score kan handle om, at din medarbejder:
- oplever en modsætning mellem egne værdier og de værdier, han eller hun møder på arbejdspladsen
- ikke forstår eller bifalder din og den øvrige ledelses mål og strategi for afdelingen/virkssomheden
- oplever en kontrast mellem, hvad virksomheden/ledelsen siger, og hvad den gør.
GODE RÅD TIL OPFØLGNINGEN
- Vær opmærksom på, om I i virksomheden har klare værdier.
- Får du og dine medarbejdere italesat dem i hverdagen?
- Handler I i tråd med jeres værdier?
- Anerkender du det, når en medarbejder handler i tråd med værdierne?
4: Rytme i arbejdslivet
Hvad der skaber en god rytme er forskelligt fra individ til individ. Det kan fx være en god balance mellem forudsigelige og uforudsigelige opgaver eller mellem højt tempo og opgaver, som giver tid til mere fordybelse.
Bemærk, at skalaen er omvendt her. For at lette sammenligningen af kategorierne, er skalaen for rytme i arbejdslivet vendt om, sådan at en høj score indikerer trivsel og en lav score indikerer mistrivsel, ligesom ved de andre kategorier.
En lav score kan være tegn på, at din medarbejder:
- mangler struktur og forudsigelighed i sit arbejdsliv, fx dårlig balance mellem mængden af komplekse/udfordrende opgaver og mere rutineprægede opgaver
- ikke oplever, at han eller hun har tilstrækkelig indflydelse på, hvordan arbejdet og arbejdsdagen kan struktureres
- har for mange / for få opgaver.
GODE RÅD TIL OPFØLGNINGEN
Spørg nysgerrigt ind til:
- Hvilke typer opgaver din medarbejder trives bedst med og hvorfor?
- Om der er et godt flow i arbejdsugen og i typen af opgaver?
- Er tempoet tilpas? Er der nok med pauser?
- Er der en god balance mellem arbejdsliv og privatliv?
Søger du mere inspiration?
Har du brug for ledersparring?
Sparring med en AS3 ledelseskonsulent er inkluderet i din virksomheds abonnement på EVI trivselsmåling.
Skriv direkte til vores trivselsrådgivning på mail Trivselsraadgiver@as3.dk - så ringer vi dig op.