BESØG DANMARKS BEDSTE LEDELSESBLOG 2016

FORANDRINGER PÅ ARBEJDSPLADSEN Det koster at undervurdere mennesket i en forandring

Virksomheder og organisationer møder konstant nye krav, og hvad der er sædvane i dag, kan være forældet i morgen. For at indfri disse krav og for at sikre konkurrenceevnen skal forandringer på arbejdspladsen ofte gennemføres i et stadigt hurtigere tempo.

Kun Hver fjerde forandring er en succes

De mest succesfulde virksomheder og organisationer er dem, der evner at fokusere på den forretningsmæssige og den menneskelige side på samme tid – både i forbindelse med forandringsprocesser, men også i dagligdagen.

Det er dokumenteret (blandt andet AS3 Reviews og ph.D Helle Aggerholm fra Aarhus Universitet), at kun hver fjerde af de forandringer, der implementeres i virksomheder og organisationer, giver den ønskede effekt.

Mennesket glemmes ofte

En af hovedårsagerne er, at den menneskelige faktor ofte undervurderes i processen og i bestræbelserne på at skabe resultater, og det koster dyrt. Hver dag.

En forandring bliver dog først en succes, når alle medarbejdere har forstået og accepteret den. Det kræver tydelige ledere, og medarbejdere der kan håndtere tilpasninger som normen i arbejdslivet.

Betydningen er væsentlig

Det er vigtigt at forstå, at det er betydningen af forandringen, der er væsentlig – ikke størrelsen. Når en forandring meldes ud, har ledelsen ofte kendt til den i lang tid og har haft god tid til at forholde sig til den. Det gælder som regel ikke medarbejderne, og dette er et centralt punkt at være bevidst om ved udmeldingen af en forandring på arbejdspladsen.